Bekende mama’s interviewen! Vandaag het interview met : Kim van Oncen.

Kim is een presentatrice in België en is begonnen als model. Ondertussen is zij vlogger en auteur van het boek ‘Daily Beauty’. Bovenal is ze mama van Jack (15 maanden) en is baby nummer 2 on the way.

Hoeveel kinderen heb je en hoe oud zijn ze?

Ik ben in juli 2015 mama geworden van onze zoon . Hij is nu dus 16 maanden. En momenteel ben ik 22 weken zwanger en komt baby nummer 2 dus in maart 2017.

Hoe heet jou kindje en waarom heb je voor deze naam gekozen?

Onze zoon heet Jack. We wilden een stoere, duidelijke en korte naam. Omdat we hem iets te eenvoudig vonden hebben we hem ‘Leo’ (leeuw in het Engels) als tweede symbolische naam gegeven, maar zijn roepnaam is Jack.

Werk en het moederschap! Hoe combineer jij dat?

Ik heb een super leuk en lief netwerk om mij heen en mijn man is ook de max die zorgt ervoor dat het allemaal haalbaar is. Jack is altijd welkom bij mijn ouders en ook de ouders van Niels springen is waar mogelijk, al hebben ze zelf nog een drukke carrière momenteel. Ook de broer van Niels staat altijd te springen om op te passen. Voor de rest zijn mijn vriendinnen gek op Jack en staan ze elkaar te verdringen om hem eens bij hun te mogen houden. Dit is een luxe situatie en dus hoef ik me weinig zorgen te maken. Met Niels heb ik goede afspraken over wie wanneer standaard thuis moet zijn en dat loop eigenlijk prima al moet je meer organiseren als vroeger. Verder ben ik wel veel kritischer in welke opdrachten ik aanvaard omdat mijn tijd nu gewoon kostbaarder is.

Kinderopvang of andere vorm van oppas?

Hij gaat 1 dag per week naar de crèche om toch te leren omgaan met andere kinderen en om weerstand op te bouwen. De andere dagen is hij bij mijn mama.

Wat is het leukste/mooiste cadeau wat je ooit hebt gehad voor je kindje?

Oei hij is erg verwend. Een armbandje van mijn ouders met zijn naam op en een telefoonnummer erop voor als hij ooit weg zou lopen. We kregen van vrienden ook een reuze zitzak met zijn naam erop en logo van zijn geboortekaartje, ook heel erg tof. Maar eigenlijk kregen we beschamend veel leuke dingen dus hij komt niets te kort.

Waar shop jij de leukste kinderspullen?

Vaak online door tijdgebrek bij Cos I Said So, en  De Gele Flamingo bijvoorbeeld. Ook bij JF mode kids in Putte-Kapellen. Maar ik kan evengoed kleren shoppen bij Zara of H&M.

De beste aankoop voor je kindje is?

De Angel Care voor onder zijn matras. Het geeft een alarm als zijn hartslag weg zou vallen. Ik ben een erg bezorgde moeder en het geeft me extra gemoedsrust om zelf te gaan slapen al ga ik dan nog vaak checken of alles in orde is met hem.

Favoriete kinderkleding merk?

Voor zijn jeansbroeken kies ik voor Imps&Elfs. Die passen hem als gegoten. Voor bovenstuks varieer ik nogal veel.

Wat is er het meest veranderd in je leven sinds je moeder bent?

Ik ben gevoeliger en relativeer veel meer. Mijn gezin komt op de eerste plek en ik ben strenger naar de buitenwereld toe. Ik stel mijn grenzen en die van ons gezin duidelijker af. Verder doet het me deugd dat de aandacht op mezelf bijna volledig weg is en ons leven nu rond Jack draait. Het geeft een bevrijdend gevoel. Langs de andere kant is het beangstigend dat onze kleine held alleen ons volledig geluk bepaald.

Wat is het leukste aan het moederschap? Wat vind je zwaar aan het moederschap?

Het leukste is die nieuwe soort liefde ontdekken waarvan je je nooit kan inbeelden op voorhand hoe het aanvoelt. Het is zo bijzonder dat geen woorden voldoende zijn om het te omschrijven. Het zwaarste vond ik in het begin de zware nachten, want Jack was een huilbaby en werd heel vaak wakker tot hij 7 maanden was. Je moet je instellen op een totaal nieuw leven. Verder ben ik gesteld op routine en rust en zo’n baby gooit dat wel serieus in de war en schept veel chaos. Maar ondertussen hebben we onze nieuwe routine gevonden dus ben ik weer helemaal kalm en in control ;-).

Voeding! Altijd gezond of ook soms wat lekkers?

Jack krijgt enkel gezonde voeding. Alleen als hij jarig is of op uitzonderlijke gelegenheden mag hij snoepen. Hij is nog zo klein en zal in zijn hele leven al genoeg troep binnen krijgen dus zo lang we het nog in de hand hebben proberen we hem zo min mogelijk suiker te geven. Het is enkel in zijn voordeel en zal hem later een voorsprong geven om een gezond lichaam en dus ook een gezonde geest en goede gewoontes te geven.

Opvoeden! Ben jij een strenge moeder of juist makkelijk?

Niels is streng en ik ben veel te gevoelig. Hij weet al goed dat hij mij rond zijn vinger kan draaien en dat dit bij papa niet zo snel werkt. Ik denk dat good cop, bad cop wel werk dus ik maak mij niet te veel zorgen en als het echt nodig is kan ik ook wel eens streng zijn maar ik ben veel milder dan ik had gehoopt.

Waar zijn jij en je partner het vaak niet over eens in jullie opvoeding?

Tot nu toe over niets eigenlijk. Wij praten veel met elkaar en wisten dus op voorhand wat we hem wilden meegeven . Tot nu toe zitten we dus gelukkig qua waarden en normen op één lijn.

Hoe is de relatie met vrienden sinds je moeder bent?

Mijn vriendinnen zitten allemaal zelf in de fase huisje-boompje-beestje dus er is minder tijd als vroeger. We doen ons best om elkaar te zien maar dat is niet altijd makkelijk. We beseffen van elkaar dat dit normaal is en hopen dat dit zich binnen enkele jaren weer vanzelf zal oplossen. Daarom is veel bellen en sms’en ideaal.

Hoe ziet jou weekend eruit?

Op zaterdagochtend is Jack vaak bij mijn schoonouders waardoor Niels en ik proberen samen te ontbijten en ik probeer het huishouden te doen en Niels wat klusjes in huis. Verder werken Niels en ik veel in het weekend dus is er niet veel tijd over. Op zondagmiddag doen we iets met het gezin samen.

Als je even tijd hebt voor jezelf, wat doe je dan het liefst?

Lang douchen, in huis prullen (opruimen, nu de babykamer inrichten, een kast uit rommelen ..) want dat geeft me rust en een boek lezen of tv kijken.

Je kind op Social media? Wat vind je daarvan?

Jack staat ongewild ook in de spotlight. Hij gaat graag op de foto want ik zou hem nooit forceren dus als hij geen zin heeft dan maar niet. Ik probeer er op te letten niets bloot of gênant erop te zetten en ondanks het feit dat ik blogger ben probeer ik toch onze privé zo veel mogelijk af te schermen al is dat soms moeilijk.

Wat wil jij je kinderen mee geven voor later?

Ik hoop dat ze gelukkig en gezond volwassenen worden. Dat ze later een eigen mening hebben en verantwoordelijk zijn en respect hebben voor anderen. Ik wil hen ook vrijheid gunnen zodat ze volledig zichzelf kunnen zijn en zich goed in hun vel voelen en zelfzeker zijn. Dat is het meest geweldige gevoel. Dat ze geen kuddedieren zijn, maar naar hun hart luisteren.

13620899_10155849696488644_7472761895698962571_n13428656_10155787306483644_2012374651628256613_n14581467_10156159054418644_3312208577218539527_n

