1. Hoe is je bevalling verlopen? Ben je lang bezig geweest of juist kort?

Mijn bevalling verliep niet helemaal zoals gepland. Op 15 maart (mijn uitgerekende datum) moest ik voor controle naar het ziekenhuis, i.v.m. een hoge bloeddruk. We moesten er om 13.00 uur zijn en om 14.30 uur werd ik al ingeleid d.m.v. een ballonnetje. Toen bleek dat ik al op 2 cm ontsluiting zat en het ballonnetje moest het verder helpen naar minimaal 3 cm. Na ongeveer 2 uurtjes was ik het ballonnetje alweer verloren en bleek ik al 3 cm ontsluiting te hebben. Ondertussen was het tegen de avond en besloten ze de nacht aan te kijken en dan m’n vliezen de volgende morgen om 8 uur door te prikken. Dit hebben ze gedaan en vanaf ongeveer 09.00 uur die ochtend (16 maart) heb ik non-stop weeën gehad om de 2 á 3 minuten, tot ongeveer 19.00 uur. Om 19.00 lag ik op de OK en werd m’n mannetje gehaald doormiddel van een keizersnede.

  1. Waar ben je bevallen? Wilde je hier ook bevallen?

In het ziekenhuis, dit was sowieso al de planning. Alleen had ik verwacht dat ik na 3 uurtjes weer naar huis zou mogen, maar dit liep anders.

 

  1. Heb je pijnstilling gebruikt? Zoja welke en waarom die?

Tijdens de weeën de gehele dag heb ik geen pijnstilling gehad. De keizersnede is uitgevoerd met een ruggenprik.

  1. Wat was het vervelendste moment?

Op het moment dat ik besloot (om 3 uur ‘s middags, omdat de ontsluiting bleef hangen op 4cm) dat ik toch een keizersnede wilde, moest ik nog wachten tot 17.15 voordat de OK leeg was. Toen ze om 17.45 kwamen om naar de OK te gaan, wilde ze toch nog even kijken hoe het met m’n ontsluiting zat. Op dat moment bleek dus dat ik ineens op 7cm ontsluiting zat, toen moest ik beslissen wat ik wilde; doorgaan met de weeën en toch voor een ‘gewone’ bevalling gaan of toch voor de keizersnede gaan. Hier kreeg ik even de tijd voor om het om mij in te laten werken en m’n beslissing dus goed te overwegen. Intussen waren mijn ouders al gearriveerd in het ziekenhuis (omdat mijn man ze had gebeld en had gevraagd of ze er wilde zijn als we terug kwamen van de OK), nu was ik nog niet eens weg geweest en lag ik daar met grote twijfels…… Mijn moeder kwam even bij mij kijken en heeft mij gesteund in deze lastige fase. Ik besloot het toch zelf te gaan proberen en voor een ‘gewone’ bevalling te gaan, op het moment dat mijn man dit melden was aan de verpleging bedacht ik mezelf weer! Ik wilde toch een keizersnede!! (Zelf was ik ook een groot kind en tijdens mijn geboorte had mijn moeder niet de keuze voor een keizersnede. Ik kwam vast te zitten en om mij toch levend ter wereld te laten komen hebben ze mijn schouder ‘kapot’ getrokken. Hiervan heb ik heel mijn leven last gehouden en nog steeds last. Met dit in mijn achterhoofd kon ik het toch niet, stel nou dat bij mijn zoontje hetzelfde zou gebeuren en ik wel de keuze had voor een keizersnede. Dat had ik mezelf nooit vergeven.

  1. Heb je wat aan de cursussen of tips van andere gehad tijdens je bevalling?

Tijdens mijn zwangerschap heb ik totaal niets gedaan aan de voorbereiding op de bevalling. Ik zag mezelf niet zitten bij een ‘pufcursus’ of iets dergelijks, ik ben afgegaan op m’n gevoel en dit was goed.

  1. Wie waren er bij de bevalling?

Alleen mijn man, ja en natuurlijk alle mensen die erbij horen te zijn wanneer er een keizersnede plaats vindt.

  1. Hoe voelde jij je na de bevalling?

Ik was veel bloed veloren (1,5 liter), hierdoor was ik een beetje slapjes, maar over het algemeen voelde ik mezelf erg goed.

  1. Wat was de eerste gedachten toen je kindje op je borst werd gelegd?

Het allereerste wat ik hoorde van hem was zijn huiltje, op dat moment stond de wereld stil. Het enige wat ik dacht; m’n zoontje is levend ter wereld gekomen!!! Dit was fantastisch! En op het moment dat ik hem voor het eerst zag en later voor het eerst mocht vasthouden, waren de meest bijzondere momenten uit m’n leven. Eindelijk, na zo lang wachten waren we met z’n 3tjes, mocht ik hem eindelijk knuffelen, ruiken, voelen, etc..

  1. Wisten jullie het geslacht van te voren?

Ja, mijn man wilde graag weten wat het werd. Met 16 weken hebben we een pretecho laten maken en we zagen toen dat we een jongetje kregen.

  1. Wat is de naam van je kindje geworden? Waarom die naam?

Onze zoon het Kai. We waren ongeveer 3 maanden zwanger en zaten achter in de auto bij mijn ouders, die we naar Schiphol brachten. We verveelde ons en scheurde twee pakjes kauwgom open en maakte voor ons zelf allebei een top vijf van jongens en meisjes namen (toen wisten we nog niet wat het werd). En tijdens deze rit kwamen we tot de conclusie dat onze zoon Kai zou het als het een jongetje zou worden. Ook over de meisjes naam waren we het eens, maar deze hebben we nu nog steeds voor ons zelf gehouden. Mocht er ooit een zusje voor Kai komen, dat hebben we al een naam!

  1. Wist je al van te voren dat je kindje zo ging heten?

Ja, heel lang! We wisten nog niets eens of we een zoon of dochter zouden krijgen. Met ongeveer 12 weken wisten we de namen voor zowel een jongen als een meisje al.

  1. Heb je erg last gehad van kraamtranen?

Op de dag dat de meeste last hebben van de kraamtranen had ik ze niet. De kraamzorg zei nog tegen mij: vandaag is de dag van de kraamtranen, laat ze maar lekker gaan hoor! Maar twee dagen later, net toen de kraamhulp weg was rond 3uur kwamen mijn kraamtranen. De hele avond was ik heel erg verdrietig! Uiteindelijk zijn mijn ouders, m’n broer en schoonzusje met hun kleine bij ons geweest en hebben we de avond gezamenlijk doorgebracht. Dit was perfect!!

  1. Ben je blij met je kraamhulp?

De kraamhulp was prima!

  1. Wat mocht je niet eten en ben je blij mee dat het weer mag?

Eigenlijk miste ik niets echt tijdens mijn zwangerschap, alleen had ik last van maagzuur en hierdoor kon ik geen zure dingen eten of dingen waarvan m’n maagzuur weer opkwam.

  1. Geef je borstvoeding? Zoja hoe gaat dat?

Nee ik ben over gegaan op flesvoeding, na ongeveer 30 uur naar zijn geboorte. De gehele zwangerschap heb ik last gehad van lekkende borsten en op het moment dat het moest had ik helemaal geen melkproductie meer.

  1. Hoe verlopen de nachten?

Kai sliep de eerste 5 nachten, hooguit 2 á 3 uur. Daarna ging hij al snel naar 5 á 6 uur op een nacht. En nu sinds een week slaapt hij lekker 8 tot 10 uur op een nacht. (hij is nu ruim 10 weken).

  1. Wat is het fijnste moment van de dag?

Vooral de avonden vond ik in het begin erg fijn, lekker samen knuffelen na de laatste fles en daarna lekker in zijn eigen bedje slapen (hier sliep hij al toen hij 2,5 week oud was). Nu geniet ik van elk moment van de dag, we hebben een heel lief en tevreden mannetje. Zijn lachjes maken mijn dag ALTIJD goed!!

  1. Wat zijn je leukste kraamcadeautjes?

Hema cadeaukaarten. Deze hebben we erg veel gehad en hebben we ook al heel veel profijt van gehad. Zo kun je zelf kopen wat je leuk vind en heb je geen kleertjes waarvan je denkt;  geen idee wat ik daarmee moet. Verder vond ik het gewoon heel leuk als mensen er energie in staken om iets leuks te kopen, over het algemeen ben ik niet zo moeilijk.

