1. Is je zwangerschap gepland of niet gepland? Mijn zwangerschap is inderdaad gepland, mijn vriend en ik hebben in juni vorig jaar een reis gemaakt van 6 weken door Azië en besloten om toen met de pil te stoppen en enkele maanden later was het al zover.
  1. Wanneer en hoe ben je er achter gekomen dat je zwanger was? Op 7 november 2015 heb ik een zwangerschapstest gedaan, de eerste en die bleek meteen positief te zijn.
  1. Heeft het lang geduurd voor je zwanger raakte? Neen aangezien ik in juni gestopt ben met de pil is het gelukkig snel gegaan.
  1. Hoe reageerde jij en je partner op de zwangerschap? We waren heel erg gelukkig natuurlijk, ik herinner me dat ik de test op vrijdagavond had gekocht maar bewaard had voor zaterdag morgen. Om 6u30 moest ik naar het toilet en mijn vriend stond er toen al op om de test te doen. We hebben ze samen gedaan en hij heeft het resultaat afgelezen, we konden het nog niet geloven.
  1. Is dit je eerste zwangerschap? Zo niet, hoeveel zwangerschappen heb je al gehad? Dit is inderdaad mijn eerste zwangerschap, we hebben in oktober vorig jaar ook een huisje gekocht en zijn in januari verhuist, de timing is dus voor ons perfect.
  1. Hoe oud waren jij en je partner bij jullie eerste zwangerschap? Ik word eind juni 28 jaar en mijn vriend wordt in juli 33, we vinden het de perfecte leeftijd om ouder te worden. We hebben alle 2 erg genoten van onze jeugd hebben nog een lange mooie avontuurlijke reis samen kunnen maken. Ik ben hier zeker klaar voor en hopelijk hij ook.
  1. Hoe reageerde jullie omgeving op de zwangerschap? Mijn beste vriendinnen wisten dat het eraan zat te komen, en enkele zitten in dezelfde fase als mij, net mama of bijna mama. Onze meidengroep zal dus weldra uitgebreid worden met baby’tjes Ook de families van beide kanten waren door het dolle heen, al is ons meisje van beide kanten niet het eerste kleinkind.
  1. Met wat voor kwaaltjes heb jij inmiddels te maken gekregen? Ik ben gelukkig niet ziek geweest tijdens mijn zwangerschap maar ik heb wel last van lage bloeddruk en vermoeidheid, zeker de laatste tijd omdat ik niet meer goed slaap. Ook de rug begint me wat parten te spelen, maar ik heb meerdere keren al gehoord dat het het allemaal waard is dus ik mag niet klagen.
  1. Is het zwaarder dan je had verwacht of valt het mee? Het valt al bij al nog mee, al moet je de nadelen er natuurlijk even bijnemen. Je bent beperkt in wat je kan doen, een voorbeeld een glaasje drinken. Ik ben iemand die graag op een terrasje zit, die houdt van aperitieven, ik kan dus wel zeggen dat ik mijn glaasjes cava heel erg mis. Zo zijn er nog andere voorbeelden, maar je weet waarom je het doet en wat je in de plaats krijgt en dan heb je dat er natuurlijk graag voor over. Ik tel wel volop af naar juli, en dus ook naar een glaasje cava!
  1. Waar zie je het meest tegen op? Ik denk zoals de meeste vrouwen tegen de bevalling, ik heb nog geen schrik tot nu toe, al zal dat nog wel komen. Als je je kindje eenmaal in je armen kan houden zal alles snel vergeten zijn hoop ik.
  1. Heb je de bevalling al uit gepland of laat je alles op je afkomen? Ik laat het op me afkomen anders zal ik alleen maar meer panikeren dan nodig. Hoeveel te meer ik zou plannen, hoeveel te meer ik zenuwachtig zou worden dus laat het maar mooi gebeuren.
  1. Zijn er speciale dingen die je partner doet tijdens je zwangerschap? Ik doe het merendeel nog zelf, al heb ik wel een aantal keren al moeten vragen mijn sokken aan te doen. Ook vraag ik regelmatig om mijn rug wat te masseren, de ene keer doet hij dat al met meer plezier dan de andere.
  1. Wat denk je het meeste te gaan missen na je zwangerschap? Mijn dikke buik vooral niet. Ik denk het voelen bewegen van het kindje in je.. dat is wel een speciaal gevoel, maar ik moet toegeven dat ik niet zo graag zwanger ben!
  1. Weten jullie het geslacht van je kindje al? Ja we wisten dat al op 12 weken, het wordt een meisje.  We wilde het eerst tot aan de bevalling verzwijgen, maar met Pasen hebben we het toch bekend gemaakt met een originele taart met roze vulling.
  1. Heb je veel andere zwangere vrouwen om je heen? Ja heel wat meiden die ik ken staan op het punt te bevallen, het leukste is dat mijn beste vriendin ook zwanger is, zij is een maandje voor mij uitgerekend.
  1. Doe je aan een cursus zoals zwangerschapsyoga? Neen dat heb ik niet gedaan.
  1. Ben je blij met je verloskundige? Ik ben erg tevreden over mijn gynaecoloog, hij legt alles heel goed uit.
  1. Welke etenswaren mis je het meest? Sushi! maar toch nog het meeste een lekker glaasje bubbels!

 

